Möten

STOCKHOLMS

BURFÅGELFÖRENING

Våra föreningsmöten hålls på Karlbergsvägen 86, i Birkagårdens lokaler några minuters promenad ifrån Karlberg station och Sankt Eriksplans tunnelbaneuppgång ”Torsgatan”. Se kartan här!

Varje möte bjuder på minst ett intressant föredrag om en viss fågelart eller fågelgrupp, ibland kommer det också veterinärer, forskare, djurskötare eller myndighetspersoner och berättar om sina special-områden som på olika sätt hör ihop med vår hobby.

Möten 2016

12:e April

Ikväll kommer den erfarne uppfödaren Arne Nylund till oss för att berätta om beostarar. Denna numera ganska ovanliga fågel ligger honom varmt om hjärtat och han är idag en av få skandinaver som lyckas bra med att häcka dem! Efter föredraget blir det som vanligt fika (20:-) och tid för allmänna fågelfrågor och diskussion med de andra medlemmarna! Adressen är som vanligt, Karlbergsvägen 86 och vi drar igång 19:00

Tisdag 10:e Maj

Den erfarne papegojuppfödaren Rolf Fischer besöker oss och berättar lite om de arter han nyligen fått godkända förstauppfödningar utav, Haitiamazonen (Amazona ventralis) och den gultyglade amazonen (Amazona xantholora)

Tidigare medlemsmöten 2015

Tisdag 8:e Mars

Kvällens möte handlar om artskydd, Britt Forsén som är artskyddshandläggare håller ett föredrag om vilka fåglar som är tillåtna att hålla i Sverige, vad man måste tänka på när man håller fågelarter som finns med på CITES-listan m.m. Efter föredraget blir det frågestund, fika och tid för allmänna frågor och diskussioner med de andra medlemmarna! Fika kostar 20:- och vi ses på Karlbergsvägen 86 19:00!

Tisdag 9:e Februari

Simon Bengtsson berättade om sin tre månader långa praktik hos uppfödaren William Horsefield i Sydafrika. Han fick där lära sig om skötsel och handmatning utav allt från stornäbbspapegojor och palmkakaduor till tukaner, beostarar och kookaburror! Det bjöds på bilder från anläggningen och andra anläggningar han besökte under tiden i Sydafrika.

Tisdag 8:e December 19:00

Årets sista möte kommer Ted Edlund att visa bilder och berätta om sin fågelresa till Sydafrika där han bl.a besökt och arbetat hos William Horsefield och Lauraine Wilson, två mycket erkända papegojuppfödare!

Torsdag 5:e November 19:00

Vi håller Årsmöte i föreningen och utöver de till "årsmötet" knutna aktiviteterna bjuds det på mat och fika. Möjligen kommer det en speciell gästföreläsare också...!

Tisdag 13:e Oktober 19:00

Kalle Tenglin, en av landets främsta finkuppfödare tillika kännare håller föredrag och visar bilder på sina favoriter, de Australiska finkarna! Bekanta er här med de färggranna gouldsamadinerna, papegojamadiner, diamantfinkar och andra arter!

Ofta vackert färggranna, pigga och livliga platsar dessa finkar i nästan varje hem!

Tisdag 8:e September 19:00

Vår ordförande Ted Edlund berättar om skötsel och uppfödning av palmkakaduor i fångenskap. Utöver en presentation med många bilder får ni ikväll också träffa en palmkakadua på riktigt!